ENS PRESENTEM

Benvinguts us presentem el nostre blog. Som la Virgi, la Mery i la Noelia, estudiants d'Educació Infantil de la Unviersitat Rovira i Virgili de Tarragona

Amb aquest blog , volem que viatgeu amb nosaltres per les diferents estacions de l'any, que gaudiu de les festes que es celebren i de les activitats que realitzarem en cadascuna d'elles.

Esperem que el nostre blog us sigui interessant!

martes, 5 de octubre de 2010

Quaderns Virtuals

Els "Quaderns virtuals" són un entorn d'aprenentatge digital creats per professots i fomentat per el Departament de la Generalitat de Catalunya, que permet crear recursos d'aula amb diferents tipus d'activitats per tal d'avaluar el progrés i rendiment dels estudiants.


ESTRUCTURA DELS QUADERNS VIRTUALS



Els Quaderns Virtuals creats pel professorat i amb els que treballa l'alumnat, igual que els quaderns tradicionals, estan formats per un conjunt de fulls en els que es distribueixen preguntes i material addicional de referència i consulta. A més, les preguntes poden tenir punts de diàleg , que permeten a l'alumnat i professorat escriure-hi comentaris i dubtes.

La flexibilitat de la seva estructura permet al docent crear diferents propostes educatives per grups heterogenis, tenint en compte les seves necessitats particulars i ritme d'aprenentatge. A més, poden ser utilitzats com a material de treball per qualsevol àrea i nivell educatiu.

A nivell intern de l'aplicació, cada Quadern està representat per un fitxer XML i un conjunt d’elements multimèdia (imatges, vídeos, àudios...). Aquest fitxer XML, que segueix l’estàndard QTI, defineix l’estructura dels fulls i preguntes del Quadern així com la seva avaluació.


APARENCIA DELS QUADERNS VIRTUALS

L'aspecte visual o interfície que presenten poden ser diferents, segons l'aparença. El professorat pot decidir quina és més adient atenent a característiques dels destinataris, com ara l'àrea i el nivell educatiu. En tot cas, la informació i contingut  és la mateixa sigui quina sigui l'aparença escollida; el que varia és el disseny visual dels textos, colors de fons i finestres de l'aplicació...

En aquests moments hi ha tres aparences disponibles:



  • Estàndard.
  • Infantil. 



  • Formal.



TIPUS D'ACTIVITATS QUE HI TROBEM


  • De selecció: Són preguntes on s'ha de triar la resposta o respostes correctes d'entre una llista d'opcions. Aquesta llista pot aparèixer en vertical o en horitzontal, i en les seves opcions de resposta pot contenir texts, imatges i/o sons.
         Per tant les preguntes de selecció es poden classificar de tres formes diferents:
                1. Segons el nombre de respostes que es poden marcar com a correctes

                       1.1. Selecció simple:



                          1.2. Selecció múltiple:

                                         


                    

                2.  Segons l'orientació de les respostes


                        2.1. Les respostes en horitzontal:

                   


                          2.2. Les respostes en vertical:

                   
   



               3.  Segons el tipus de material que continguin les respostes.

 
                          3.1. Text
                   

                     
                         3.2. Imatges:

                   


                           3.3. Sons:

                 


  • D'ordenació: S'ha d'ordenar un conjunt d'elements que es presenten desordenats. Per establir l'ordre correcte caldrà moure cada objecte a la posició adient . L'orientació de les respostes pot ser tant horitzontal com vertical i el material emprat imatges o texts.
          Les preguntes d'ordenació es classifiquen segons:
                    1. L'orientació de les respostes

                       1.1. Les respostes en horitzontal:

                  


                     1.2. Les respostes en vertical:

                  
 


                    2. Segons el tipus de material a ordenar

                        2.1. Text:

                

                        
                         2.2. Imatges:

              



  • D'omplir espais: Es tracta d'omplir un o més espais en blanc amb les respostes que l'alumnat consideri correctes.
           Les preguntes d'omplir espais es classifiquen segons:


                  1. Les opcions de resposta

                        1.1. Tancada, és a dir, amb un nombre acotat d'opcions entre les que s'ha de triar la correcta.

              

                      1.2.  Oberta:

             


                        1.3. Mixta:

             



                  2. El tipus de les dades de la resposta


                       2.1. Text:

            

                         2.2. Numèric:

               



                  3. La longitud de la resposta

                       3.1. Una o dues paraules:

              

                        3.2. Una o més línies:

             


 
  • D'arrossegar: Permeten desplaçar cada resposta cap a la posició correcta.
            


  • Zones sensibles:  Són preguntes en les que es poden marcar zones o unir punts d'una imatge.
          Es classifiquen segons les zones que es marquen a la imatge:


                1. Selecció d'una o més zones de la imatge:

            

               
                2. Selecció d'una o més opcions de les que apareixen sobre la imatge:

             


                3. Unir punts: a mida que es van marcant punts sobre la imatge es van unint automàticament:

             


                4. Selecció lliure de punts sobre la imatge:

            



  • De dibuix: Són preguntes en les que l'alumne podrà dibuixar línies i polígons a sobre d'una imatge..
                        



A cada full i/o pregunta es pot incloure material addicional com a informació de suport, ampliació o referència. A més, tant les activitats com el material addicional poden incloure elements multimèdia: àudio, vídeo, animacions, codi HTML...



FUNCIONAMENT DEL QUADERN VIRTUAL


El procés que segueix un Quadern Virtual des de la seva creació fins a ser realitzat per l'alumnat i avaluat pel professorat és:

  • Selecció del Quadern: En primer lloc, cal cercar si ja existeix algun Quadern a la Biblioteca de Quaderns Virtuals que s'adequï al temari triat per treballat amb l'alumnat. Per fer-ho, la biblioteca ofereix un cercador que permet trobar Quaderns a partir de certs paràmetres (com ara, l'àrea i el nivell educatius o el títol, entre d'altres).
  • Creació del Quadern: En el cas de no trobar-ne cap Quadern a la Biblioteca que compleixi els paràmetres indicats, l'educador/a pot crear-ne un amb l'editor de Quaderns Virtuals o qualsevol altra eina capaç de generar documents compatibles amb QTI (com ara Qaed o Macromedia Authorware).
Un cop creat el Quadern, s'ha de col·locar en un lloc accessible via web. Amb l'editor de Quaderns Virtuals en línia la publicació del Quadern és automàtica.


  • Publicació, seguiment i correcció del Quadern: Una vegada finalitzada la creació del Quadern, el professor/a ha de decidir com posar-ho a l'abast dels alumnes, i que aquests el puguin realitzar. Per fer-ho, pot triar entre diverses alternatives:

                      -  Pàgina web:  Amb aquesta modalitat les respostes dels alumnes no s'enregistren, i, per tant, és una bona opció per què els alumnes puguin dur a terme activitats sense cap pretensió d'avaluació externa, només amb l'objectiu de l'exercitació, l'aprenentatge i/o l'autoavaluació.

                      -  Plataforma educativa:  El benefici principal d'integrar Quaderns Virtuals a una plataforma educativa (elearning) és que d'aquesta forma es poden configurar alguns paràmetres (nombre màxim d'intents, si es permet o no la correcció automàtica o si ha d'incloure quadres d'intervenció…) i, a més, es pot consultar en qualsevol moment, l'estat dels Quaderns assignats a cada alumne/a. Per tant, en aquest cas, es pot fer el seguiment, avaluar el progrés dels estudiants, i, fins i tot, en el cas de tenir activada l'opció de permetre anotacions, establir una comunicació asincrònica amb l'alumnat per resoldre els dubtes i enviar comentaris que puguin aparèixer durant la realització i la correcció del Quadern.
Actualment, Quaderns Virtuals és un servei totalment integrat a les plataformes Moodle, intranet de centre i educampus (plataforma educativa del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya que ofereix accés personalitzat a tot el seu professorat i alumnat mitjançant el portal educatiu edu365.cat): el professorat pot assignar Quaderns als alumnes donats d'alta a qualsevol d'aquestes plataformes.


                  Plataforma educativa



ALGUNS EXEMPLES PER A NENS/ES:

El carnestoltes ja es aquí:

http://clic.xtec.cat/quaderns/biblioteca/carnaval_ca/html/section_1.htm?&appl=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/appl/&css=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/css/&js=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/scripts/&lang=ca&skin=infantil&biblio=true&xml=carnaval_ca/carnaval_ca.xml&base=carnaval_ca&skin=infantil&section=1&lang=ca

Sant Jordi

http://clic.xtec.cat/quaderns/biblioteca/sant_jordi_ca/html/section_1.htm?&appl=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/appl/&css=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/css/&js=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/scripts/&lang=ca&skin=infantil&biblio=true&xml=sant_jordi_ca/sant_jordi_ca.xml&base=sant_jordi_ca&skin=infantil&section=1&lang=ca

No hay comentarios:

Publicar un comentario