ESTRUCTURA DELS QUADERNS VIRTUALS
Els Quaderns Virtuals creats pel professorat i amb els que treballa l'alumnat, igual que els quaderns tradicionals, estan formats per un conjunt de fulls en els que es distribueixen preguntes i material addicional de referència i consulta. A més, les preguntes poden tenir punts de diàleg , que permeten a l'alumnat i professorat escriure-hi comentaris i dubtes.
La flexibilitat de la seva estructura permet al docent crear diferents propostes educatives per grups heterogenis, tenint en compte les seves necessitats particulars i ritme d'aprenentatge. A més, poden ser utilitzats com a material de treball per qualsevol àrea i nivell educatiu.
A nivell intern de l'aplicació, cada Quadern està representat per un fitxer XML i un conjunt d’elements multimèdia (imatges, vídeos, àudios...). Aquest fitxer XML, que segueix l’estàndard QTI, defineix l’estructura dels fulls i preguntes del Quadern així com la seva avaluació.
APARENCIA DELS QUADERNS VIRTUALS
L'aspecte visual o interfície que presenten poden ser diferents, segons l'aparença. El professorat pot decidir quina és més adient atenent a característiques dels destinataris, com ara l'àrea i el nivell educatiu. En tot cas, la informació i contingut és la mateixa sigui quina sigui l'aparença escollida; el que varia és el disseny visual dels textos, colors de fons i finestres de l'aplicació...
En aquests moments hi ha tres aparences disponibles:
- Estàndard.
- Infantil.
- Formal.
TIPUS D'ACTIVITATS QUE HI TROBEM
- De selecció: Són preguntes on s'ha de triar la resposta o respostes correctes d'entre una llista d'opcions. Aquesta llista pot aparèixer en vertical o en horitzontal, i en les seves opcions de resposta pot contenir texts, imatges i/o sons.
1. Segons el nombre de respostes que es poden marcar com a correctes
1.1. Selecció simple:
2. Segons l'orientació de les respostes
2.1. Les respostes en horitzontal:

2.2. Les respostes en vertical:

3. Segons el tipus de material que continguin les respostes.
3.1. Text

3.2. Imatges:

3.3. Sons:

- D'ordenació: S'ha d'ordenar un conjunt d'elements que es presenten desordenats. Per establir l'ordre correcte caldrà moure cada objecte a la posició adient . L'orientació de les respostes pot ser tant horitzontal com vertical i el material emprat imatges o texts.
1. L'orientació de les respostes
1.1. Les respostes en horitzontal:

1.2. Les respostes en vertical:

2. Segons el tipus de material a ordenar
2.1. Text:

2.2. Imatges:

- D'omplir espais: Es tracta d'omplir un o més espais en blanc amb les respostes que l'alumnat consideri correctes.
1. Les opcions de resposta
1.1. Tancada, és a dir, amb un nombre acotat d'opcions entre les que s'ha de triar la correcta.

1.2. Oberta:

1.3. Mixta:

2. El tipus de les dades de la resposta
2.1. Text:

2.2. Numèric:

3. La longitud de la resposta
3.1. Una o dues paraules:

3.2. Una o més línies:

- D'arrossegar: Permeten desplaçar cada resposta cap a la posició correcta.

- Zones sensibles: Són preguntes en les que es poden marcar zones o unir punts d'una imatge.
1. Selecció d'una o més zones de la imatge:

2. Selecció d'una o més opcions de les que apareixen sobre la imatge:

3. Unir punts: a mida que es van marcant punts sobre la imatge es van unint automàticament:

4. Selecció lliure de punts sobre la imatge:

- De dibuix: Són preguntes en les que l'alumne podrà dibuixar línies i polígons a sobre d'una imatge..

A cada full i/o pregunta es pot incloure material addicional com a informació de suport, ampliació o referència. A més, tant les activitats com el material addicional poden incloure elements multimèdia: àudio, vídeo, animacions, codi HTML...
FUNCIONAMENT DEL QUADERN VIRTUAL
El procés que segueix un Quadern Virtual des de la seva creació fins a ser realitzat per l'alumnat i avaluat pel professorat és:
- Selecció del Quadern: En primer lloc, cal cercar si ja existeix algun Quadern a la Biblioteca de Quaderns Virtuals que s'adequï al temari triat per treballat amb l'alumnat. Per fer-ho, la biblioteca ofereix un cercador que permet trobar Quaderns a partir de certs paràmetres (com ara, l'àrea i el nivell educatius o el títol, entre d'altres).
- Creació del Quadern: En el cas de no trobar-ne cap Quadern a la Biblioteca que compleixi els paràmetres indicats, l'educador/a pot crear-ne un amb l'editor de Quaderns Virtuals o qualsevol altra eina capaç de generar documents compatibles amb QTI (com ara Qaed o Macromedia Authorware).
- Publicació, seguiment i correcció del Quadern: Una vegada finalitzada la creació del Quadern, el professor/a ha de decidir com posar-ho a l'abast dels alumnes, i que aquests el puguin realitzar. Per fer-ho, pot triar entre diverses alternatives:
- Pàgina web: Amb aquesta modalitat les respostes dels alumnes no s'enregistren, i, per tant, és una bona opció per què els alumnes puguin dur a terme activitats sense cap pretensió d'avaluació externa, només amb l'objectiu de l'exercitació, l'aprenentatge i/o l'autoavaluació.
- Plataforma educativa: El benefici principal d'integrar Quaderns Virtuals a una plataforma educativa (elearning) és que d'aquesta forma es poden configurar alguns paràmetres (nombre màxim d'intents, si es permet o no la correcció automàtica o si ha d'incloure quadres d'intervenció…) i, a més, es pot consultar en qualsevol moment, l'estat dels Quaderns assignats a cada alumne/a. Per tant, en aquest cas, es pot fer el seguiment, avaluar el progrés dels estudiants, i, fins i tot, en el cas de tenir activada l'opció de permetre anotacions, establir una comunicació asincrònica amb l'alumnat per resoldre els dubtes i enviar comentaris que puguin aparèixer durant la realització i la correcció del Quadern.
Actualment, Quaderns Virtuals és un servei totalment integrat a les plataformes Moodle, intranet de centre i educampus (plataforma educativa del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya que ofereix accés personalitzat a tot el seu professorat i alumnat mitjançant el portal educatiu edu365.cat): el professorat pot assignar Quaderns als alumnes donats d'alta a qualsevol d'aquestes plataformes.

ALGUNS EXEMPLES PER A NENS/ES:
El carnestoltes ja es aquí:
http://clic.xtec.cat/quaderns/biblioteca/carnaval_ca/html/section_1.htm?&appl=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/appl/&css=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/css/&js=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/scripts/&lang=ca&skin=infantil&biblio=true&xml=carnaval_ca/carnaval_ca.xml&base=carnaval_ca&skin=infantil§ion=1&lang=ca
Sant Jordi
http://clic.xtec.cat/quaderns/biblioteca/sant_jordi_ca/html/section_1.htm?&appl=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/appl/&css=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/css/&js=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/scripts/&lang=ca&skin=infantil&biblio=true&xml=sant_jordi_ca/sant_jordi_ca.xml&base=sant_jordi_ca&skin=infantil§ion=1&lang=ca
No hay comentarios:
Publicar un comentario